Tilaisuuden avasi Patentti- ja rekisterihallituksen pääjohtaja Antti Riivari Helsingin kaupungin tervehdyksen esittäneen elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkinevan tervehdyksen ja WIPO:n pääjohtaja Francis Gurryn videopuheenvuoron jälkeen.

Improvisaatioteatteri viritti yleisön innovatiiviselle aaltopituudelle.

Sulapac Oy:n toimitusjohtaja Suvi Haimi kertoi Keksintösäätiön hallituksen puheenjohtajan Urho Ilmosen nuoren keksijän haastattelussa tarinansa, joka alkoi yksinkertaisesta ongelmasta ja päätyi maailmanluokan innovaatioon.

Yhtiökumppanit Suvi Haimi ja Laura Kyllönen.

Suvi Haimi havahtui ongelmaan avatessaan eräänä aamuna meikkikaappinsa: täynnä muovisia purkkeja ja muovin kulutus ja hiilijalanjälki kasvavat entisestään.

Suvi Haimin ja yhtiökumppaninsa Laura Kyllösen Sulapac haluaa vapauttaa maailman pakkausmuovin ongelmasta. Pakkausinnovaatio keräsi huhtikuussa päättyneellä sijoituskierroksella miljoonarahoituksen.

– Ensin oli päätös lähtemisestä yrittäjäksi ja sitten syntyi liikeidea kuvailee Haimi Sulapacin alkusysäystä.

Tohtoreista yrittäjiä

Kemian ja biotekniikan tohtorit Haimi ja Kyllönen työskentelivät vuosia lääketieteellisten sovellusten ja biomateriaalien parissa. Sulapacin innovaatio hyödyntää heidän biomateriaaliosaamistaan pakkausteollisuudessa ja tarjoaa mahdollisuuksia globaalin muovijäteongelman ratkaisemiseen. Sulapac perustettiin 2016 alussa.

Sulapacin tuote on muovinkaltainen pakkausmateriaali, jonka koostumuksessa on vain puuta ja luonnonperäistä sidosainetta.

– Kun ekologinen hieno tuote on muovipurkissa, kontrasti on liian suuri.

Sulapacin innovaatio on kiinnostanut sekä suuria kosmetiikkavalmistajia että suomalaisia rahoittajia. Tärkeää on Haimin mukaan, että uusi ekomateriaali kilpailee muovin kanssa myös kustannuksissa.

– Otimme yhteyttä seitsemään globaaliin brändiin, joista kuusi otti meidät positiivisesti vastaan. Neuvottelemme sopimuksesta neljän kanssa, Haimi kertoo.

Nyt valmiiksi saatu rahoituskierros mahdollistaa tuotteen loppuun kehittämisen, vahvan kasvun ja kansainvälistymisen.

Yhtiön rahoittajina on tunnettuja suomalaisnimiä kuten Ilkka Herlin. Lisäksi yhtiöön on sijoittanut hollantilainen pääomasijoitusyhtiö Ardent Venture. Rahoitusta on saatu myös Tekesiltä.

– Haimin tavoite ei ole enempää tai vähempää kuin olla hallitseva ekologinen materiaali maailman 800 miljardin euron suuruisilla pakkausmarkkinoilla.

Muovinkaltaisella, mutta biohajoavalla materiaalilla on valtava potentiaali jo lähivuosina.

– Tuotteemme kilpailee täysin samoilla markkinoilla kuin saastuttava verrokkinsa muovi, mutta Sulapacin tuote on täysin biohajoava, Haimi.

Share This