StickSaver pelastaa jääkiekon harrastajien mailoja

Aaron Pakarinen ja StickSaver-yritys

Aaron Pakarinen on nuori yrittäjä ja innovaattori Sastamalasta. Ensi vuonna 18 täyttävä Aaron on kehittänyt jääkiekkomailojen korjaussarjan, jonka avulla rikkoutuneesta mailasta saa toimivan ja lähes uudenveroisen. Idean jääkiekkomailojen korjaussarjasta Aaron on saanut lätkä harrastuksen parista huomatessaan, kuinka uusien mailojen hankkiminen on tullut kalliiksi. Jääkiekkomailojen korjaussarjan avulla Aaron on pystynyt alentamaan harrastuksensa kustannuksia ja samalla on syntynyt idea yrityksestä, joka voisi mahdollistaa tämän myös muille jääkiekon harrastajille.

Kansainvälistä kokemusta Aaron on saanut jo lapsuudessaan, kun hänen isänsä on työskennellyt Belgiassa ja Yhdysvaltojen Wisconsinissa. Keskilännessä Suurten järvien rannalla asuessaan Pakarinen on harrastanut jalkapalloa jääkiekon sijaan. Kyseessä on ollut nimenomaan Pohjois-Amerikassa socceriksi kutsuttava, niin sanottu eurooppalainen jalkapallo, jenkkifutiksen sijaan. Ulkomailla asuessaan Aaron on kartuttanut myös kielitaitoaan ja kiinnostustaan kansainvälisyyttä kohtaan. Hän opiskelee Vammalan lukiossa ja on suunnitellut jatkavansa opintojaan kansainvälisen kaupan alalla ja hakemaan Aalto yliopiston kauppakorkeakouluun. Aaron on pelannut Sastamalassa jääkiekkoa 3. divisioonassa, mutta on hiljattain lopettanut jääkiekon pelaamisen. Tämä mahdollistaa entistä paremmin keskittymisen opiskeluun ja yrittämiseen.

Aaron on perustanut ensimmäisen yrityksensä 16-vuotiaana nimellä Arskuitu, joka on valmistanut mopon varaosia pääosin hiilikuidusta tee-se-itse periaatteella. Hiilikuidun käsittelyä Aaron on oppinut omatoimisesti katsomalla YouTube-videoita ja soveltanut oppimaansa varaosien suunnitteluun ja valmistamiseen. Sittemmin hän on siirtänyt tietotaitonsa nykyiseen StickSaver yritykseen. Korjaussarjassa käytettävät materiaalit, hiilikuitu ja epoksit, on testattu itse ja niistä on löydetty sopiva kombinaatio, jota sitten pakataan ja myydään.

Aluksi Aaronin jääkiekkomailojen korjaukseen keskittynyt yritys kantoi nimeä Arskiekko. Matkustettuaan kesällä 2025 Yhdysvaltoihin, hän huomasi kuinka hankalaa Arskiekon lausuminen on amerikkalaisille ja päätti, että tuote ja yritys tarvitsee paremmin kansainvälisille markkinoille soveltuvan nimen. Palattuaan Amerikan matkalta Aaron keksi yritykselle uuden nimen StickSaver (Stick = maila ja Save = säästää, tallentaa, pelastaa). Tämä onkin varsin oiva ja kansainväliseen käyttöön sopiva nimi tälle mailoja säästävälle ja pelastavalle yritykselle.

Kysyttäessä tuotteiden kohtuullisista hinnoista Aaron toteaa, että ‘’en ole halunnut hinnoitella tuotetta korkealle, koska tiedän itse miltä tuntuu kun maila hajoaa ja haluan tarjota mahdollisuuden mailan korjaukseen mahdollisimman edullisesti’’. Hintahaitari vaikuttaakin kohtuulliselta, kun mailan varren korjaussarja maksaa 29 euroa ja lavan vastaava 35 euroa. Nettikaupasta löytyy myös salibandymailan korjaussarja 20 euron hintaan. StickSaverin myynti ja markkinointi on keskittynyt internetiin. Myynti tapahtuu lähes kokonaan nettikaupan kautta ja Aaronin yrityksellä on postikuljetus sopimus PostNordin kanssa. Tuote on osoittautunut toimivaksi ja asiakastyytyväisyys on ollut hyvää. Tuotepalaute on ollut lähestulkoon kokonaan positiivista eikä tuotteesta ole tullut ainuttakaan reklamaatiota. StickSaverin tuotteita on tilattu ja lähetetty asiakkaille yli 500 kappaletta. Myös markkinoinnissa on keskitytty nettiin ja markkinointia on omien nettisivujen, sticksaver.com, lisäksi myös sosiaalisessa mediassa.

Itse tapasin Aaronin alkusyksystä Keksintösäätiön järjestämillä Keksintömessuilla Tampereella, jossa Aaron esitteli tuote innovaatiotaan sekä tapasi muita innovaattoreita ja potentiaalisia asiakkaita. Myös minun ja Nooran, jutun toimittajat, mielestä Aaronin innovaatio vaikuttaa hyvältä ja hyödylliseltä. Myös yrityksen nimi, logo, nettisivut ja visuaalinen ilme miellyttää. Markkinointiin liittyen Aaron on tehnyt sopimuksen sastamalalaisen markkinointi yrityksen kanssa. Tämän yhteistyön on tarkoitus tehostaa markkinointia ja laajentaa sitä mahdollisesti myös sosiaalisen median ulkopuolelle. Tavoitteena voisikin olla, että jossain vaiheessa StickSaverin logo saataisiin esiin esimerkiksi jonkin liigaseuran ottelumainonnassa tai miksei vaikka suosikki seura Ilveksen kypärä mainoksessa.

Vaikka Aaronia voi pitää myös innovaattorina, kokee hän itse olevansa enemmänkin yrittäjä. Aaron mainitsee toimineensa yritystoiminnassa pääosin yksin, ainoastaan yhden kaverin osa-aikainen työpanos tukenaan. Nyttemmin Aaron on kuitenkin saanut tukea myös paikalliselta 4H-yhdistykseltä ja Yritys Kummeilta.

Tulevaisuuden suunnitelmista Aaron mainitsee opintojen lisäksi StickSaverin kehittämisen. ‘’Tavoitteena on kasvu, joka mahdollistaisi uusien työntekijöiden palkkaamisen’’, Pakarinen painottaa. Tämä mahdollistaisi myös keskittymisen omiin opintoihin, koska tällä hetkellä Aaron tekee kaiken tilaus-, pakkaus- ja myyntityön itse. Apuna on ainoastaan yksi osa-aikaisena työntekijänä toimiva kaveri, joka tekee työtä kevyt yrittäjänä. Tuotteiden pakkaaminen tapahtuu, tässä vasta alkukesästä 2025 perustetussa yrityksessä, Aaronin kodin autotallissa, jossa hänen ja vanhempien lisäksi asuu myös yksi sisko. Tuotantotiloihin ja -kapasiteettiin on tulossa kuitenkin selvä kehitysaskel, kun ensi vuoden puolella StickSaver pääsee siirtymään vuokrahalliin omiin työtiloihin, johon on hankinnassa myös pakkauskone. StickSaver yrityksestä on tulossa ensi vuonna myös osakeyhtiö. Tämä mahdollistaa yrityksen suuremman kasvun ja paremman kysyntään vastaamiseen.

Toimittajat: Miikka Aaltonen j a Noora Caroliina Määttä