Ett varumärke är ett kännetecken som skiljer ett företags tillverkade och producerade varor och tjänster från andra företags motsvarande. Ett varumärke är vilket som helst tecken som kan representeras grafiskt. Det kan bestå av till exempel en bild, en eller flera ord, bokstäver, siffror eller en speciell form av varan eller dess förpackning. Ett varumärke kan också vara en kombination av bilder eller ord, en ljudsignal eller en slogan.
För att få ett varumärke måste kännetecknet vara distinkt, det får inte förväxlas med tidigare varumärken eller företagsnamn och det får inte vara vilseledande. Ett varumärke får inte heller strida mot allmän ordning eller god sed. Ett varumärke skiljer sig från ett patent genom att varumärken är permanenta rättigheter som beskriver en produkt och dess kvalitetsnivå, medan patent är tidsbegränsade ensamrättigheter. Ensamrätten till ett varumärke innebär att ingen annan än innehavaren får använda det som kännetecken för sina varor i näringsverksamhet.
Hur får du ett varumärke för din produkt?
Ensamrätten till ett varumärke kan uppnås antingen genom etablering eller registrering. Ett varumärke anses etablerat när det är allmänt känt som ett kännetecken för innehavarens varor eller tjänster bland näringsidkare och konsumenter inom branschen.
En registreringsansökan görs skriftligen till Patent- och registerstyrelsen. Sökanden måste ange vilka varor eller tjänster ansökan avser. Fördelen med registrering jämfört med etablering är att varumärkesrättens startdatum, omfattning och exakta innehåll lätt kan verifieras. Dessa faktorer är viktiga till exempel i en eventuell varumärkestvist.
Skyddstiden för varumärkesrätten är tio år från registreringsdagen. Registreringen kan förnyas med tio år i taget så många gånger man vill.
Skydd av varumärken utomlands
Alternativen för internationellt varumärkesskydd är nationella registreringar i varje land separat, gemenskapsvarumärke eller internationell registrering enligt Madridprotokollet. I geografiskt omfattande skydd används en kombination av olika alternativ.
Vid internationellt skydd bör man beakta produktens potentiella marknadsområden och piratproduktländer samt undersöka om det är möjligt att registrera varumärket i ett visst land över huvud taget.
Läs mer om varumärken på Patent- och registerstyrelsens webbplats.