Kotona tehtävä autonrenkaiden vaihto on fyysinen suoritus, joka laittaa kropan koetukselle. Nykyinen tapa vaihtaa henkilö- tai pakettiauton renkaat altistaa renkaanvaihtajan onnettomuuksille. Autonrenkaan vaihtoavustin Ilmari parantaa ergonomiaa ja vähentää kehon kuormitusta kotona renkaita vaihdettaessa. Näin onnettomuudet vähenevät.

 

Ilmari on oululaisen keksijän Juha Karppisen tuorein keksintö, jolle on haettu patenttia. Keksintö syntyi keväällä 2023, kun Karppinen päätti vaihtaa itse kesärenkaat käytettyään monta vuotta rengasliikkeiden palveluja. Hänellä on hyvät puitteet renkaiden vaihtamiseen hallissa, mutta silti työ vei 1,5 tuntia aikaa. Karppisella on iän tuomia rajoitteita renkaiden vaihtamisessa, kuten tekonivel polvessa ja onpa selkäkin joskus temppuillut urakassa.

 

Hän ryhtyi miettimään, pystyisikö renkaiden vaihtamisen tehdä jotenkin helpommin ja viisaammin. Samantien Karppisella välähti idea, miten ongelman voisi ratkaista. Hän hahmotteli paperille suunnitelmat ja rakensi pahvista muutaman prototyypin, joita oli helppo muokata. Karppinen kävi kolmen valmistajan luona näyttämässä suunnitelmia ja pyytämässä tarjouksia.

 

 —  Minulla on tiedossa valmistaja täällä Oulussa, mutta rahoitus on vielä hukassa, toteaa Karppinen, joka on työskennellyt koneasentajana, putkimiehenä ja hitsaajana metalliteollisuudessa. Hänellä on kaiken kaikkiaan yli kymmenen patenttia.

 

Renkaiden vaihtaminen on tuskallinen prosessi iäkkäämmille ihmisille ja myös useille nuoremmillekin, mikä laittaa ergonomian koetukselle:

 

 —  Rengasta pitää nostaa ja pyöräyttää pulttijako kohdalle, pitää rengasta paikoillaan ja saada vielä pultit reikiin. Siinä on monta ongelmaa, joita olen yrittänyt ratkaista Ilmarin avulla ja mielestäni onnistunut, Juha Karppinen sanoo. 

 

Autonrenkaan vaihtoavustin Ilmari, soveltuu kaikkien henkilö- ja pakettiautojen renkaiden vaihtoon. Ilmari maksaa itsensä takaisin kolmella käyttökerralla: Sen hinta tulee olemaan noin 150 euroa, kun renkaiden vaihdattaminen rengasliikkeessä maksaa 55 euroa kerta.

 

Ilmarissa on levymäinen rakenne ja sen nurkissa on kääntyvät pyörät. Rakenteen yläpinnassa on pyöritysrullat, joiden päälle autonrengas asetetaan. Rengas tuetaan siihen joustavalla kiinnityshihnalla, jossa on pikalukkosolki. Rengas siirretään auton akselille, ja renkaan vanteessa olevat pyöränpulttien reiät ja pyörännavan pultit kohdistetaan samalle tasolle tunkin avulla. Rengasta pyöräyttämällä pyöränpultit ja vanteen reiät kohdistetaan ja rengas asennetaan paikalleen. Pyöränmutterit kierretään paikalleen ja kiristetään. Autoa nostetaan hieman, että renkaiden vaihtoavustin voidaan vetää pois renkaan alta. Auto lasketaan alas tunkilla. Renkaiden vaihtoavustin toimii myös renkaiden säilytysalustana, jolloin se on myös oma pieni ”rengashotelli” kotona. 

 

Nyt toimituksellanne on mahdollisuus tilata autonrenkaiden vaihtoavustin Ilmari testattavaksi ennen kevään renkaidenvaihtosesonkia.

 

Haastattelupyynnöt ja yhteydenotot:

Juha Karppinen

puh. 040 528 0654

juha.karppinen@ride-in.fi