Utajärveläinen Asko Valtanen on keksinyt mönkijän telikärryn, jonka  renkaat ja teli kääntyvät automaattisesti, kun vetoaisa kääntyy. Innovaatiolle on myönnetty Avainlippu-merkki, joka  kuvastaa kotimaisuutta, luotettavuutta, laadukkuutta, vastuullisuutta, työllistävyyttä ja  kestävyyttä. Lisäksi tämä telikärry on patentoitu Suomessa.

 

Perinteisessä telikärryssä teliakselit ovat jäykät ja kärryn kääntyminen mönkijän vetämänä epätasaisessa, pehmeässä tai kivikkoisessa maastossa on vaikeaa. Jäykkätelisessä kärryssä käännettäessä kärryn renkaat, laakerit ja muut rakenteet joutuvat kovalle rasitukselle ja voivat vaurioitua. Kärry pysähtyy, kun renkaiden tulisi luistaa sivuttain.

 

— Suomessa on tietääkseni vain kaksi muuta mönkijän kärryjen valmistajaa, mutta kummankin valmistamissa kärryissä on jäykät teliakselistot ja -renkaat, Valtanen toteaa.

 

Sen sijaan Valtasen perustaman AV-Moto Oy:n telikärryn renkaat ja teli kääntyvät, kärry nousee esteen yli ja matka jatkuu. Kääntyvätelinen kärry kulkee mönkijän vetämänä kevyesti pienitehoisellakin mönkijällä, ja polttoaineen kulutus laskee, kun kärry ei haraa vastaan käännöksissä. Pihamaalla tai nurmikolla käännettäessä renkaista ei jää jälkiä. Kärryä voidaan siirrellä käsivoimin. Jäykkätelisen kärryn kääntäminen käsin on lähes mahdotonta — ainakin yhden henkilön voimilla.

 

Suurin haaste oli pakkilukituksen keksiminen

 

Suurin haaste telikärryssä ei suinkaan ollut kärryn kääntyminen. Valtanen luuli keksinnön olevan jo valmis, kunnes hän koeajoi sen. Peruuttaessa renkaat ja teli kääntyivät hallitsemattomasti.


— Siitä alkoi telin pakkilukituksen suunnittelu. Useita eri vaihtoehtoja piirtelin ja kokeilin, kunnes eräänä aamuna, kun avasin silmäni, aivot olivat  ratkaisseet ongelman. Lukituksen tekniikka oli valmis toteutettavaksi: Vetopäähän tarvitaan “nytkä”, josta johtaa putki telin poikkiakselille. Sen päässä on haarukka, joka painaa poikkiakselin lukkoon ja estää telin ja renkaiden kääntymisen. Sama “nytkä” avaa lukituksen eteenpäin lähdettäessä ja mahdollistaa mönkijän renkaiden pyörähtämisen jo ennen kuin kärry lähtee liikkeelle. Se auttaa yhdistelmän liikkeellelähtöä, keksijä ja AV-Moto Oy:n toimitusjohtaja  Asko Valtanen kertoo.

 

Myönteinen vastaanotto messuilla

 

Valtasen mukaan kärryn käyttäjät ovat metsätilallisia, maanviljeliöitä ja talollisia, jotka hakevat polttopuunsa omasta metsästä. Pienten hankintahakkuiden vuoksi ei tarvitse raivata metsään leveitä uria, jotka tulisi tehdä traktori-peräkärry yhdistelmää varten. Potentiaalisia ostajia ovat myös jäykkätelisen kärryn ostajat, jotka ovat huomanneet niiden ongelmat metsässä vedettäessä.

 

Tuote on saanut myönteisen vastaanoton useilla messuilla, joissa Valtanen on ollut esittelemässä telikärryä. Hän on tehnyt useita muitakin keksintöjä ja patentoinut niitä.

— Melkein kaikki keksintöni olen tehnyt työtä helpottamaan tai olen huomannut jonkin puutteen tuotteessa, jonka olen suunnitellut uudelleen. Aina olen tehnyt toimivan prototyypin ja testannut toimivuuden ennen kuin patentointia on aloitettu, Valtanen sanoo.

Kääntyvätelisen kärryn tuotanto on jo aloitettu ja sitä voi kysyä mönkijäkauppiaalta. Hinta kuluttajalle on noin 3 400 euroa.

 

— Hinta on luonnollisesti kalliimpi kuin jäykkätelisen kärryn, koska tekniikkaa ja osia on paljon enemmän. Kotimainen materiaali on myös kalliimpaa ulkomaalaiseen verrattuna, Valtanen selittää. 

 

Lisätietoja:

Asko Valtanen

AV-Moto Oy

puh. 044 067 7100

asko.valtanen@av-moto.fi

https://www.facebook.com/profile.php?id=100057153861768

https://www.av-moto.fi/