Asiantuntijaraati arvioi innovaatioita erityisesti niiden tavoitteiden, tuloksellisuuden ja asiakkaille tuottaman arvon perusteella. Kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa. Kilpailun järjesti Alma Media yhdessä Kauppalehden, Iltalehden ja Autotalli.com:in kanssa.

⁃ Tavoitteenamme oli nostaa esiin autoilua ja liikkumista koskevia innovaatioita, joita Suomessa näyttää olevan useita sekä teknologian että palveluiden alalla. Parhaimmillaan niistä syntyy laajaa ja kansainvälistä liiketoimintaa, jota haluamme tässä promota. Samoin tärkeää on, että nämä tyypillisesti innovaatiot edistävät sekä liikenneturvallisuutta että vähentävät co2-päästöjä, sanoo Kauppalehden päätoimittaja Arno Ahosniemi.

Korkea osallistuminen osoittaa, että tällaiselle nostatukselle on olemassa tilaus, toimialalla todellakin tapahtuu nyt, Alma Median viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen sanoo.

Tactotekille innovaatiopalkinto

Teknologiainnovaatiopalkinnon sai rakenteellista elektroniikkaa valmistava TactoTek. Oululaisen firman kehittämä valmistusmenetelmä integroi elektroniikan muovikomponentteihin uudella tavalla.

⁃ Autoteollisuutta kiinnostaa arvolupauksemme tuottaa ohuita, kevyitä ja älykkäitä muoviosia. Ominaisuuksista on hyötyä eritoten autojen sisätilojen ratkaisuissa. Varsinkin robottiautojen sisätilat muuttuvat, teknologiajohtaja Antti Keränen sanoo.

Kunniamaininnan samassa sarjassa sai bensa-auton biopolttoainetta käyttäväksi muuttava StepOnTech.

Palvelupalkinto Forecalle

Palveluinnovaatiopalkinto myönnettiin sää- ja ajo-olosuhdedataa autoteollisuudelle toimittavalle Forecalle. Näitä Forecan Infotainment-järjestelmiä hyödyntää jo moni autoteollisuuden keskeinen toimija. Yrityksen asiakkaina ovat BMW, Daimler, Bosch ja TomTom.

Kunniamaininnat samassa sarjassa saivat sähköautojen latausteknologiaa ja palveluita toimittava Parkkisähkö Oy sekä kuluttajille renkaiden kunnon mittausta tarjoava Nokian Renkaat.

Raadin arvioimat innovaatiot parantavat ennen kaikkea liikenneturvallisuutta tai vähentävät liikkumisen hiilidioksidipäästöjä tavalla tai toisella, mistä hyötyvät sekä kuluttajat, yritykset että koko yhteiskunta, sanoo Arno Ahosniemi.

Teksti: Jukka Reinikainen


Voittajilla maailmanluokan osaamista

TactoTek on hiljattain tehnyt lisenssisopimukset ranskalaisen ja saksalaisen osavalmistajan kanssa. Kumppaneita on kertynyt enemmänkin.

– Tällä hetkellä työskentelemme noin kymmenen globaalin autovalmistajan kanssa, TactoTekin puolesta palkinnon pokannut yhteistyökumppani Manu Mäkelä sanoo.

Palveluinnovaatioiden sarjassa sääpalveluita tuottava Foreca korjasi kaksoisvoiton.

Parhaaksi palvelukonseptiksi palkintoraati arvioi Forecan Infotainment -järjestelmät ja sovellukset. Moni autoteollisuuden keskeinen peluri hyödyntää palvelun tarjoamia kansainvälisiä sääennusteita omien kuljettajaa tukevien sovellustensa pohjana.

Palkintoraati arvioi innovaation kohentavan liikenneturvallisuutta. – Voimme skaalautua edelleen globaaleille markkinoille, palkinnon vastaanottanut Petri Marjava sanoo.

– Suuret autonvalmistajat ovat huomanneet, että heidän on tehtävä työtä meidän kaltaistemme pienten dataosaamista edustavien yhtiöiden kanssa.

Share This