Ruokakauppias Hyvinkäältä on tilannut tuoretavaraa Jyväskylästä. Tavallisesti kuorma ajetaan runkokuormana isolla rekalla kaupan ohi keskellä yötä. Jakeluauto lähtee pk-seudulta, kun lasti on ensin purettu terminaaliin ja lajiteltu oikealle jakeluautolle. Jakeluauto on perillä Hyvinkäällä vasta seuraavana päivänä kello 14. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Lifthanger-nostimella varustettu rekka voi pudottaa kuorman suoraan välivarastoon Hyvinkäälle auton ajaessa ohi keskellä yötä. Kauppias saa puhelimeen ilmoituksen, että tuotteet ovat tulleet. Hän käy hakemassa ne aamulla välivarastosta, joka voi olla vaikka lukittu kontti, mihin tavarat on jätetty. Kauppias vie heti aamulla tuoreet vihannekset tai kalan suoraan tiskiin ja saa yhden myyntipäivän lisää. Myös kuluttaja hankkii ruoat kotiinsa kaupasta entistä tuoreempina.
Vuonna 2017 valmistui EU:n viimeisin pitkä tutkimus logistiikasta, minkä mukaan EU:ssa ajetaan tyhjää tilaa 160 miljardin euron edestä vuodessa. Kuljetusautojen täyttöaste oli tuolloin 43 prosenttia eli niissä on tyhjää tilaa lähes 60 prosenttia. Pandemia ja Ukrainan kriisi ovat lisänneet verkkokauppaa sekä kuljetuksia entisestään, eikä tämän hetkisistä luvuista ole kuin villejä arvauksia.
Lifthanger-nostin voisi olla ratkaisu tähän ongelmaan. Ajoneuvo voi nostimen kanssa toimia itsenäisesti ilman ulkopuolisia nostoapulaitteita ja sillä pystytään parantamaan kuljetusautojen pakkaamisen täyttöastetta.
— Nostin on jo ajoneuvossa ja se pystyy pinoamaan tavaraa kerroksiin ja purkamaan kerroksista, mitä pumppukärryillä ei normaalisti pysty tekemään. Kuljetusyrittäjä saa Lifthangerin avulla aiempaa suuremman kuorman eli tuoton, kun ajoneuvon täyttöaste paranee ja suhteellinen päästö per kuljetettu tonni alenee jopa 25-50 prosenttia, sanoo oululainen laitteen keksijä ja Lifthanger Finlandin toimitusjohtaja Pertti Havas.
Pilotit todistavat hyödyt
Työturvallisuus, päästöjen väheneminen ja katteiden paranemisväitteet on todettu tosiksi piloteissa viiden suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa. Nostin soveltuu erityisesti olosuhdearan tavaran kuljettamiseen, mikä ei saa joutua säiden armoille.
— Lifthangerin avulla vältät rikkomasta itseäsi raskaissa ja vaarallisissa nostotöissä. Lisäksi Norjassa messuilla kävi ilmi, että kuljettajat, jotka ovat jo loukanneet työssään selkänsä ja ovat edelleen hyviä kuljettajia, voivat päästä palaamaan takaisin työelämään, jos käyttävät meidän nostinta, Havas vinkkaa.
Brändäyksestä kaikki hyöty irti
Entisenä mainosmiehenä Pertti Havas tuntee brändäyksen salat. Yrityksen ja tuotteen nimi on tarkan harkinnan tulosta. Lifthanger nimi sopii nostinlaitteelle jo sen rakenteenkin takia, mutta samalla viittaa Renny Harlinin elokuvaan Cliffhanger, mikä brändää nostimen Suomeen.
Lifthangerin brändäys-ajattelu on viety niin pitkälle, että jopa yrityksen verkkosivuilta löytyvä puhelinnumero on valittu brändi edellä. Puhelinnumero on 044 LFTHNGR eli näppäimissä vastaavat numerot ovat 044 538 4647. Helppo muistaa vai mitä?
Keksijän pitkä tie rahoittajan luo
Havas on toiminut yrittäjänä yli kolme vuosikymmentä, josta kymmenen vuotta on kulunut Lifthangerin parissa. Hänellä on toimiva prototyyppi ja muutamia asiakkuuksia, jotka odottavat tietoa tuotannon käynnistymisen aikataulusta ja nostimen lopullisesta hinnasta ennen kuin ensimmäiset kauppakirjat päästään allekirjoittamaan.
Lifthanger on saanut Keksintösäätiön Apu+Raha™ -tuen, mutta yritys tarvitsee vielä lisärahoitusta. Tehdyt kaupat ovat edellytys lisärahoituksen hakemiselle. Ilman lisärahoitusta ei voida aloittaa tuotantoa.
— Tämä on ikuinen muna-kana-ongelma, Havas naurahtaa.
Lue lisää: https://www.kaleva.fi/oululainen-pertti-havas-oli-jaada-1000-kiloisen-ku/6041451
http://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/kuljettaja.fi-esittelee-lifthanger
Lisätietoja:
Pertti Havas
toimitusjohtaja
Lifthanger Finland Oy
puh. 044 538 4647