Vuoden 2025 Apu+Raha-haussa painottuivat tietotekniikkaan liittyvät innovaatiot 

Vuoden 2025 Apu+Raha-haku on sulkeutunut uusilta hakijoilta. Tuomaristo valitsee seuraavaksi 20 lupaavinta ideaa, joita voi parannella annetun palautteen perusteella. Kilpailun voittajat julkistetaan 12.12.2025. Tämän vuoden hakukierroksessa painottui tietotekniikkaan liittyvät innovaatiot, erityisesti tekoälyn ja ohjelmistosovellutusten saralla. Melkein puolet hakijoista olikin ilmoittanut teknologian omaksi ydinosaamisekseen. Myös muihin toimialoihin (kuten kuljetukseen, puolustusteollisuuteen ja rakentamiseen) liittyviä hakemuksia jätettiin kiitettävä määrä. Yhteensä hakemuksia tuli 100 kappaletta. Hieman yli neljännes hakemuksista tuli yrityksiltä ja loput yksityishenkilöiltä. 

Hakemuksia tuli eniten pääkaupunkiseudulta ja Pirkanmaalta, joissa onkin huomattava määrä innovaatiotoimintaa (esim. korkeakouluja, yritystoimintaa ja teknologian kehitystä). Hakijoiden asuinpaikoissa korostuivat myös muun muassa Varsinais-Suomi, Savo, Satakunta ja Kymenlaakso. Kilpailun markkinointia toteutettiin valtakunnallisen sosiaalisen median markkinoinnin lisäksi myös fyysisellä mainoskampanjalla Jyväskylässä, Tampereella ja Espoossa. Fyysisten julisteiden lisäksi Apu+Raha-juliste oli esillä Tampereen yliopiston digitaalisilla infonäytöillä. Apu+Raha-kilpailu oli myös esillä Tampereen Keksintömessuilla. Nämä tekijät ovat osaltaan saattaneet vaikuttaa ainakin Pirkanmaan vahvaan edustukseen hakijatilastoissa. Yliopiston intranetin kautta kilpailu sai näkyvyyttä Vaasan ja Itä-Suomen yliopistoissa. 

Huomattava enemmistö kilpailuun osallistujista haluaa Suomen ulkopuolisille markkinoille. Vain hieman yli viidennes hakijoista haluaa pysytellä kotimaisilla tai alueellisilla markkinoilla, kun taas esimerkiksi globaalit markkinat ovat tähtäimessä yli 40 % hakijoista. 

Noin kaksi kolmasosaa hakijoiden innovaatioista oli edennyt ainakin prototyyppivaiheeseen. Idea-asteella oli kolmannes innovaatioista. 

Nämä tilastot on koonnut Keksintösäätiön vaikuttavuusasiantuntija Miikka Aaltonen.